Randers
Kunstmuseum viste fra 15.oktober 2005 til den 8. januar
2006 en særdeles
omfangsrig udstilling af billedkunstneren Merete Barkers
nyeste malerier.
Udstillingen FRA EN
ANDEN VERDEN har hentet motiver fra Inkarigets
landskaber og kulturelle levn i Peru samt fra det
nuværende Irans mindelser om det historiske Persien.
Udstillingen består dels af malerierne i de monumentale
billedformater og dels af store farvefotos fra
rejseopholdene. Udstillingens første del med Merete
Barkers malerier med motiver fra Inkariget blev
tidligere i 2005 vist på Kastrupgaardsamlingen i
København. I Randers er serien af Iran-billeder kommet
til, og Merete Barker skriver selv om de samlede
rejseoplevelser, som ligger til grund for den nye
mega-udstilling:
”Inkariget besøgte jeg
efteråret 2004. Det var Inkaernes bebyggelse Machu
Picchu i Andesbjergene, som var mine drømmes mål. Det
var virkeliggørelse. Mange års fascination af storslåede
bygningsværker opført i overvældende bjerglandskaber
blev indfriet til overflod. Urlandskaber griber vores
sanser, og får os til at tænke i kontinuitetens baner.
Vi bliver overrumplede af det, der er større end os
selv. Og når man står over for Machu Picchu, driver
skyerne med en. Hvad man troede man ville se, kan man
pludseligt kun ane. Og så ser man det, der er at se, at
alt er i bevægelse, i forhold til lyset, skyerne,
bjergene, bygningsværkerne, i forhold til ens egne
tanker, i forhold til billedet af denne verden, set fra
en udkigspost.”
”Det historiske Persien
besøgte jeg foråret 2005. En kontrast til Inkariget, så
det gav genlyd i hele ens sanse‑ og tankeapparat. At
være der, og være så tæt på det, man havde lært som ungt
menneske, blev et sus fra svundne tider. Det blev sat i
det nuværende Irans tidsperspektiv. Og fra det
perspektiv oprinder "Fra en anden verden" som et kapitel
2. I Iran er man i en nutid, der kan udvikle sig
katastrofalt, og i den historiske fortid, som man
forsvinder ind i, i troen på, at den vil blive bevaret i
eksistensen. Skønhedsåbenbaringen og det politiske spils
ubønhørlighed er så tæt på hinanden, at man må frasige
sig sin tilskuerplads.”
Med udgangspunkt i
disse rejser har kunstneren hjemme i atelieret på
Vermundsgade i København efterfølgende skabt en række
meget udtryksfulde og storslåede maleriske
fortolkninger, som nu præsenteres med optimale rammer i
Randers Kunstmuseums lyse og vide udstillingsrum.
Med venlig hilsen
Finn Terman
Frederiksen, museumsleder
Randers Kunstmuseum