Udstillingen Merete Barker: Spejlinger/Spiegelungen er et nyt
vidnesbyrd om det gode grænseoverskridende samarbejde mellem
Museumsberg i Flensborg og Sønderjyllands Kunstmuseum i
Tønder. Efter at begyndelsen blev gjort i foråret 1999 med en
Per Kirkeby udstilling, følger nu anden etape af et samarbejde,
der har som mål regelmæssigt at præsentere ansete
skandinaviske kunstnere. Med Merete Barker er det lykkedes at
skaffe en kunstner, som i omkring 20 år har indtaget en vigtig
position i den danske og skandinaviske nutidskunst. Hvor hendes
tidlige værker endnu kunne forsynes med etiketten nygeometri,
har hendes kunstneriske udtryk i mellemtiden ændret sig meget
uden dog helt at fornægte den indflydelse, som det skylder
konstruktivismen og minimalismen. Udstillingen giver et indblik
i den aktuelle udvikling og koncentrerer sig derfor om Merete
Barkers mangfoldige kunstneriske produktion i 90'erne. Foruden
forskellige serier af monumentale akrylbilleder vises der
fotografier, tegninger og installationer af sand.
Merete Barker er kendt som den af de danske kunstnere, der i
sin kunstneriske udtryksform mest intensivt har benyttet sig af
computerens tekniske muligheder. Siden 70'erne er der opstået
computergenererede datalandskaber, hvori konstruktivistiske og
ekspressive elementer kombineres med hinanden. Selv om Merete
Barker var stærkt påvirket af det tidstypiske abstrakte
formsprog, som søgte at reducere det kunstneriske udtryk til et
minimum, udviklede hun sig på ingen måde til en konsekvent
repræsentant for minimal art Hendes udgangspunkt var hverken
selvoplysningen, udtømningen og renselsen af maleriet for alle
afbildninger af verden, som er så karakteristiske for denne
kunstretning, eller negationen af enhver illusionistisk
forestilling om rumlighed. Istedet udviklede hun som medlem af
kunstnergruppen »Ny Abstraktion« (1977-1989) en bredt anlagt
dialog mellem maleri, skulptur og arkitektur.
Karakteristisk for Merete Barkers tidlige værk er
tvedelingen mellem spontan oplevelse og en ordnende rationel
systematik. Det viser sig allerede i de tidlige serier af
maskinelt udfærdigede tuschtegninger og bliver endnu tydeligere
i den senere kombination af maleri, computergrafik, objekter i
de mest forskelligartede materialer og ruminstallationer.
Kendetegnende herfor er til stadighed forbindelsen mellem
konstruktivt geometriske former og de fra naturen lånte
strukturer. Forskelligartede formmæssige elementer og
kunstneriske holdninger, som f.eks. minimalismens logiske
stringens og begejstring for teknik på den ene side og
ekspressionismens dynamik og spontanitet på den anden, smeltes
sammen og udmøntes i et selvstændigt billedsprog. Hos
betragteren af hendes værker opstår indtrykket af at have
metafysiske verdens- og drømmebilleder i permanent forvandling
foran sig.
Siden sidst i 80'erne træder hendes eksperimenteren med
computerteknologi på områderne tegning og maleri stadig mere i
baggrunden, og istedet bliver den æstetiske rejseoplevelse det
bestemmende tema. Merete Barker kommer vidt omkring i USA,
Sydeuropa, Mellemøsten, Latinamerika, Kina og Indonesien.
Hendes rejseindtryk, som er fastholdt i talrige fotografier og
skitser, forarbejder hun til monumentale billedserier. For det
meste er det arkitektoniske, geologiske og organiskantropomorfe
strukturer, som tiden har sat sine spor i, der antager skikkelse
på lærredet. Mens f.eks. fotografierne monteret på store
kartoner samtidig danner en seriel og endeløst kontinuerlig
mosaik (atlas) af rejse- og verdenserfaring, fremstiller
billederne i stort format en fortætningsproces af udviskning
eller metamorfose af konkrete motiver. Det er ikke tilfældigt,
at Merete Barker gen tagne gange har valgt civilisationens mest
avancerede scene som sit tema for at tydeliggøre
skæringspunktet mellem kultur- og naturtid. Byer er centrer for
dannelsen af højkulturer. De er samtidig egnede støttepunkter,
hvorfra mennesket trænger frem i frie, uorganiserede rum og
forvandler disse. Vores kulturelle erindring kender imidlertid
også til, at denne erobring af rummet kan gå den modsatte vej
i nedgang og udryddelse af f.eks. de indianske kulturer, hvilket
bringer vores fremskridtstro, der bygger på den lineære
tidsforståelse, til at vakle. Ruinerne og resterne af de gamle
byer og tempelanlæg, der er ved at forsvinde, er stumme
vidnesbyrd om forgangne højkulturer, som efterhånden igen
bliver underlagt naturens bestemmelse og cyklus. På tilsvarende
måde opviser Merete Barkers billedrum en radikal
tidsliggørelse, idet enkelte næsten konkrete elementer afgjort
accentueres, men samtidig er opbygget af knappe penselstrøg på
en måde, så deres konturer ophæves til gunst for dynamisk
strømmende farvefelter.
Merete Barkers malemåde er afbildende, men ikke i en
efterlignende forstand. Det er ikke de synlige omgivelser, der
gengives, men sanseoplevelsen af steder, der er glemt eller
gået tabt. Tilsvarende er hendes billeder også langt snarere
stedsbundne psykogrammer end en eksakt status over steder eller
rejsemål og fremtræder derfor også som spejlbilleder eller
genskin af indtryk, oplevelser, møder med landskaber,
stemninger, arkitekturer og mennesker. Merete Barkers
verdenserfarne produktion er resultat af et opgør med det
fremmede uden derved at føre til nye primitivismer, eksotismer
og arkaismer. De billeder, hun har fundet frem til, svarer til
vor samtid og skal ses helt i sammenhæng med den moderne kunst
her i Vesten. De er i deres egentligste forstand rejsebilleder,
eftersom de har bevaret det karakteristiske sanseindtryk fra
rejser, som giver en omvendt orden af tid og rum, hvilket
filosoffen Ernst Bloch så indtrængende har beskrevet i sit
værk Das Prinzip Hoffnung: »Sådan fyldes rejsetiden som
ellers kun rummet, og rummet bliver sådan til medie for
forandring som ellers kun tiden. Der opstår udfyldt tid i et
bevæget rum, som synes forandret.« [1 ]
Merete Barkers maleri på tærsklen mellem objektivitet og
illusion udviser i disse år entydigt fortællende træk. Her
postuleres ikke enden på de store fortællinger, men utopiske
levns eftervirkninger på nutiden udsættes for en systematisk
analyse. Hendes billeder fremstiller derfor heller ikke nogen
topografier af virkeligheden, men virker langt snarere som
seismogrammer for de rystelser, som kultur og natur i lige
omfang er underkastet. Kunstnerens rejser gennem det geografiske
rum findes nedfældet i billedværker, som tillader betragteren
at foretage en rejse gennem tiden. Det betyder meget i en
verden, der er forenet i et net af økonomi og teknologi, og som
bliver stadig mere ensartet og i stigende grad underlagt en
dominerende samtidighed. Utopia, det Intetsteds, som så længe
har givet den vesterlandske fantasi vinger, virkeliggøres i dag
til en vis grad imod sin vilje i det overmodernes historieløse
ikke-steder eller transitrum.[2] I Merete Barkers billeder
bliver utopia derimod i en vis forstand tilbagedateret og
kendeliggjort som levn fra en for længst forgangen fortid.
På vegne af begge museer takkes Merete Barker for et
interessant og engageret samarbejde. Ligeledes rettes en stor
tak til Center for Dansk Billedkunst for økonomisk støtte til
projektets gennemførelse.
[1) Ernst Bloch, Das Prinzip Hoffnung. (saml. værker bd. 5).
Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1990, s. 431.
[2] jvf. Marc Auge, Orte und Nicht-Orte. Voruberlegungen zu
einer Ethnologie der Finsamkeit. Frankfurt am Main: S. Fischer,
1994.