Barker,
Merete, * 1944, maler.
* 17.8.1944 i Birkerød.
Forældre: Prof. Carl Christian Barker Jørgensen og Vibeke
Balslev Smidt. - 1. 1 1.1988 i Lyngby med ark. Thorkil Ebert. *
12.11.1928 i Viborg, søn af civilingeniør Frode E. og Ragnhild
Manniche.
Uddannelse:
Kunstakad. Kbh.,malersk.
(Egill Jacobsen) 1966-68, (Richard Mortensen) 1968-73.
kunstpæd. sk. (Helge Bertram) 1977-79; hospitant ved Kunstakad.
Kbh., ark.sk., datalogilab., inst. for byggeteknik 1976-81.
Rejser og
udlandsophold:
USA 1985, 1987, 1988, 1989.
1990; Bahrain 1984, 1986; Tyrkiet 1988, 1989; Spanien 1987, 1990;
Portugal 1991; Mexico og Guatemala 1992.
Stipendier:
Gerda Iversen 1971; Jorcks
Fond 1975; Hammann 1973, 1974, 1978; Augusta Dohlmann 1978;
Thalbitzer 1981; Jens Kaastrup-Olsen 1982; Stat. Kunstfond, det
3-årige stip. 1983; Egill Jacobsen 1990; Tagea Brandt 1992.
Stillinger og
ehverv:
I best. For Charlottenborg
fra 1987 for Grønningen fra 1989 for Det da. Studenterhus,
Paris fra 1987.
Udstillinger:
Charl. Forår 1969-75;
Charl. Eft. 1971, 1977; KE 1971; Rich. Mortensens Sk., Nordjyll.
Kunstmus. 1973; Ny Abstraklion 1977-86; Septemberudst.
Sophienholrn 1976; Projekt 18, Charl.borg 1983; Billeder af en
fremtid. Nordjyll. Kunstmus. 1984; De Danske. Kulturhuset. Sth.
1984-85; Den europæiske grafikbien., Baden-Baden 1985; Kunst i
City. Nikolaj Plads. Kbh. 1985; The Non-Objective World.
Kamikaze, N.Y. 1985; Kunst på vand. Albertslund 1986; Norths 10
års jub.udst., Fyns Kunstmus. 1986; Intericon. Charl.borg 1986;
Nordjyll. Kunstrnus. 1987; Overgaden 1987; Black and White. Lintas
Worldwvide. N.Y. 1983; 25th Anniversary Art Auction. Newport
Harbour Art Mus., California 1988; Skulptur i Eventyrhaven,
Odense 1988; Printmaking Workshop N.Y., Grafiska Selsk. Gal.,
Sth. 1989; Grønningen 1989-92; Kunstnere fra Grønningen.
Halmstad Konstmus. 1990.
Separatudstillinger:
Gal. 38, Kbh. 1974; I.E.
Graphic, Kbh. 1977, 1979; Danm. Tekn. Højsk. 1981; Gallerihuset,
Kbh. 1982; Gal. Nørballe. Kbh. 1984; Gal. Asbæk, Kbh. 1985.
1988. 1991; Hand in Hand Gal., N.Y. 1985; Ringsted Gal. 1986;
Nakskov Skulpturpark 1986; Gal. Hummeluhre. Århus 1987, 1990,
1993, 2000; Palæet. Roskilde 1988; Herning Kunstmus. 1988;
Kunstforen.,Kbh. 1992; Gal. i Växjö, Sverige 1993.
Værker:
Guldlandskab (1982, Stat.
Kunstfond); Datalandskab (1984); New York ( 1985. Ny
Carlsbergfondet); Rockie (1986); Capoileira (1987); Around the
Black Space (1987, Trapholt ); Masteskov (1981. Peblingesø.
Kbh., destrueret); Billedpar (1987. Ny Carlsbergfondet); Facader
(1988, Stat. Mus. for Kunst); Sequoia (1988); My own Town (1989,
Vejle Kunstmus.); Sightseeing I (1990 Ny Carlsbergfondet);
Sightseeing II (1990).
Udsmykninger:
Fr.sundsvejens Sk., Kbh.
(1984); Handelshøjsk. i Århus (1989) P&T Giro, Høje
Tåstrup (1989); Danisco. Kbh. (1990); Finsensbygn. (1991,
1.pr.); Nykredit Kbh. (1991); Danm. Miljøundersøgelser, Risø
(1991); Karup Lufthavn (1991. samarb. med ark. Thorkil Ebert).
Tekster:
Cras VIII, 1975; North Inf. 85. 1980; samme 103, 1981;
Det uudsigelige, Forum for kvindeforskning, 1986; M.B. Sequoia.
Gal. Asbæk 1988.
Merete Barker er den danske
kunstner, der mest intensivt har eksperimenteret med og ladet
sig inspirere af computerkunsten. Siden 1976 har B. brugt
computeren som værktøj på linie med pensel og farve i sit
arbejde med at forene det konstruktive og det ekspressive.
Integrationen af to diametralt forskellige holdninger er
forløbet over mange mellemstadier fra rene skærmbilleder som
f. eks. Datalandskab I og II fra 1977 og 1979 til I980ernes
totalinstallationer med dias, som blev scannet og med skiftende
intervaller projiceret hen over tredimensionelle
trækonstruktioner. Det karakteristiske er en gensidig
påvirkning af teknologi- og naturelementer, der ikke er baseret
på modsætninger, men på befrugtning - naturen set igennem 20.
århundredes briller og derfor oplevet som dynamisk
igangsættende bevægelse, og teknologien opfattet som et medium
til videreudvikling af den menneskelige naturs udtryk- og
erkendelsesmulighder.
Op genlem 80erne er arbejdsmåden
forenklet. De mange lag er afløst af et netværk af,
strømmende penselstrøg. Computerens mindste enhedskomponenter
er reduceret til enkle malerstrøg, som kan gentages i det
uendelige som myldrende strukturer, en slags kalligrali, som
danner evigt skiftende landskaber.
Op mod 90erne er naturinspirationen blevet stadigt stærkere,
som f.eks. i de monumentale serier, Sequoia fra 1988 med
tydeligt udgangspunkt i ældgamle træstammers stoflige
strukturer, der for øjnene af tilskueren er i færd med at
opløses, og den mere abstrakte In memory of a Land fra
1991, hvor den synlige yderverden er transformeret til ren
molekylær bevægelse. Tilbage står et dramatisk udtryk, hvor
naturen synes at opstå på ny, men med civilisationens og
teknologiens væsen opsuget i sig, fanget midt i forvandlingens
smeltedigel.
Litteratur
H.H. Hvidt: i: M.B., Danm. Tekn. Højsk. 1981
Nicolai Dölner i: Ingeniøren/Job nr. 38, 1984
Øysten Hjort i: North Inf. 101. 1981:
Bjarke Regn Svendsen i: Hrymfaxe 4, 1984
Hellen Lassen i: Louisiana Revy, 3. 1985
Michael Hübl i: Kunst Forum. Bd. 86. 1986
Hellen Lassen i: North Inf. 145 1987
Samme i: Paradigme 3, 1987
Charlotte Sabroe:: M.B. Billedpar og Andre, Herning Kunstmus.
1988
Michael Hübl i: North Inf. 190. 1990
Ole Nørlyng i: M.B.. In Memory Of A Land. Gal. Asbæk 1991
Jørgen H.P. Barfod, Barfod Sagaen. 1992, 213
Charlotte Sabroe
i: M.B., Kunstforen. Kbh. 1992
He.L.
|