Spor
i Merete Barkers arbejder gennem de sidste år.
Af Hellen Lassen, mag. art.
MERETE BARKERS kunst var i slutningen af 70'erne uløseligt
forbundet med ordet computerteknik. Siden 76 har Merete Barker
brugt computeren som værktøj på linje med pensel og farve i
sit arbejde med at forene det konstruktive og det ekspressive.
Integrationen af to diametralt forskellige holdninger og
arbejdsmåder er forløbet over mange mellemstadier, fra rene
skærmbilleder, som »Datalandskab I og lI« (henholdsvis 1977
og 79), hvor en abstrakt figur blev opbygget i et 3-dimensionalt
koordinatsystem i principielt uendelige variabler, til 80'ernes
total-installationer, f.eks. med dias, som blev scannet og med
skiftende intervaller projiceret hen over en række
tredimensionale trækonstruktioner.
Fælleskarakteristika, som prægede allerede de tidligste
serielle, maskinelt fremstillede tuschtegninger, men blev
tydeligere i de senere utallige kombinationer af maleri,
computergrafik, objekter i mange forskellige materialer,
ruminstallationer med kuber, portal-opbygninger og meget andet,
er den uopløselige forbindelse af konstruktivt-geometriske
former og naturinspirerede strukturer, der i bearbejdningen
bevæger sig i mange faser over mod det rene abstrakte tegn, som
derved får karkter af kommentar eller overordnet enhed i
forhold til de to udgangspunkter: spontan oplevelse og en
ordnende, intellektuel systematik.
Billeder og/eller bjælker har mere og mere fået karakter af
at være mytiske helhedsvisioner, men - langt fra at være
fantasifostre - tværtimod sammenfattet med aktuel teknologi,
så at sige set igennem den bevidsthed om dybereliggende
strukturer, teknologien for øjeblikket evner at forsyne os med,
og udtrykt i et abstrakt billedsporog, der på en gang
synliggør de ydre påvirkninger (»landskabet« omkring os i
videste forstand) og deres omsætning i indre strømninger.
På en måde er arbejderne blevet enklere, hvad enten det
drejer sig om rene malerier eller bemalede konstruktioner. De
mange lag er afløst af en kompleks strømning. Computerens
mindste enheds-komponent er reduceret til det enkle malerstrøg,
der kan gentages i det uendelige til myldrende strukturer, som
danner evigt skiftende landskaber, eller vokse til selvstændige
tegn, der hæver betydningen af det flygtige landskab op i en
højere sfære.
F.eks. er fælleskomponenten i maleri-serien »New York« fra
1985 det enkelte, spontant strøg, som i udformningen lige så
vel associerer til data-sporg og by-strukturer som til det helt
subjektive tegn. I et tusindtalligt mylder flyder disse tegn
sammen i strøm-
mende strukturer, stadig med spor af en udpræget
landskabskarakter fra tidligere malerier, men her i en heftigere
by-rytme, som igen fortættes i centrale formationer som
pyramider, rhomber o.lign., der danner faste holdepunkter af
ligelig individuel og konstruktiv karakter.
Sammensmeltningen i et sprog formidler til tilskueren en
oplevelse af helhed, en følelse af pludselig at kunne læse det
uforståelige alfabet, forstå tegnet. På en gang at kunne
danne sig overblik, være i den myldrende bevægelse, se det
overordnede perspektiv og sammenfatte det hele i den autentiske
oplevelse. Forstået på den måde er Merete Barkers arbejder
atypiske for tiden: mens ny-ekspressionistene på en gang
afskriver både »den store fortælling« og vender ryggen til
teknologien, strækker denne kunst sig efter det hele på en
gang og er dermed måske mere i slægt med bl.a. en Capras
fysisk/metafysiske verdensbilleder.
Endnu tydeligere er den personlige indgang til det flydende
univers i bidraget til den internationale udstilling »
Intericon« på Charlottenborg, 1986 arrangeret af gruppen » Ny
Abstraction«, som Merete Barker er medlem af. Fortællingen
tager herfor som en mangefarvet port - den individuelle tilgang
ind i det sort-hvide bjergmassiv til den ene side og de
konstruktive strukturer til den anden.
I en række senere sammenstillinger af to kæmpelærreder
konstrasteres igen holdningerne - eller nærmest vendes på
hovedet - så det klareste horisontal/vertikalformsprog fører
til den mest flydende opløsning og omvendt - og især, så
selve betydningen ligger i mellemrummene, i sammenføjningernes
brudflader. Meningen opstår i den måde, man vælger at
organisere informationer og oplevelser på.
Samme tema ligger i objekternes enklere udformning, hvor
grundformationerne oftest dannes af geometriske figurer, som
får deres betydning for omgivelserne gennem farver og bemalede
strukturer. Det gælder f.eks. de bemalede pyramider foran
Nikolaj Kirke i 85, de selvlysende, flydende stige-trekanter fra
1986 på dammen ved Albertslund eller »Stige-stabiler«,
udført til Nakskov Skulpturpark, 86, hvor en række
sammenhængende, bemalede zig-zag-konstruktioner dels kan
varieres i det uendelige og dels skaber stadigt nye synsvinkler
at opleve landskabet ud fra.
Netop de skiftende udvekslinger mellem flere planer og
udvidelsen til stadigt nye positioner er vandmærket gennem
denne i enhver forstand bevægelige kunst.
Hellen Lassen, mag. art.