Helle Behrndt

skriver om Merete Barker i KUNSTFORENINGENS katalog til udstillingen PANORAMA 1992


 

Merete Barker har mange billeder i sig.

I den nyeste serie "Panorama" er det igen rejseoplevelser, der har inspireret. Denne gang er det bjergmassiverne i Yosemite Park i USA. Når vi står midt mellem disse kæmpe "Panoramaer" og ser på bl.a. billederne "Nærved blå time", "De tre søstre i Yosemite" og "Skyggen er kold, solen er varm", drages vi af det storladne i naturen, det mystiske, det irrationelle - ja, selve urkraften. Som det så ofte sker under mødet med Merete Barkers kunst, bliver vi, med afsæt i det konkrete, sluppet løs i vore egne sindbilleder, vi rives med af bjergmassivets forrevne tinder og får mulighed for igen at danne nye billeder.
Tidligere har andre rejseoplevelser inspireret. De kæmpe sequoia fyrretræer i Californien, middelalderlige katedraler, Grand Canyon er alle eksempler på disse.

I de sidste 20 år har Merete Barker markeret sig som en væsentlig repræsentant for sin kunstnergeneration. I midten af 1970erne præsenterede hun publikum for sine banebrydende eksperimenter med computerkunst. Siden har man kunnet følge hende på bl.a. Ny Abstraktions udstillinger. Som medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen har hun i de seneste år slået sit navn yderligere fast i et stort publikums bevidsthed, og netop i år har hun modtaget en fornem hyldest, da hun fik overrakt Tagea Brandts Rejselegat.

KUNSTFORENINGEN finder, at tiden nu er inde til at sætte fokus på Merete Barker og vise spændvidden i hendes kunstneriske virke. Det sker med en udstilling, der omfatter højdepunkter i hendes tidligere produktion samt - ikke mindst - en helt ny serie af malerier, "Panorama", skabt til KUNSTFORENINGENS store lokale.

KUNSTFORENINGEN vil gerne rette en varm tak til Merete Barker for et spændende og inspirerende samarbejde.

En stor tak skal specielt rettes til Danisco's Fond, der med stor entusiasme er gået ind i udstillingen som enesponsor.

Helle Behrndt