Erik Meistrup
skriver i katalogteksten til
"Quo Vadis", udstillingen på Sophienholm i 2002
Quo Vadis?
- Hvor går vi hen? Hvad er vi på vej imod?
Det
er et afgørende spørgsmål, som markerer kristendommens march
fra orientalsk mystik til fælles europæisk statsreligion i
1000 år. Noget nyt tager form, der skabes et nyt og anderledes
ståsted, en ny tro, en ny morallære og noget oprindeligt
bliver efterladt, forkastet og måske foragtet. Quo Vadis? Peger
frem, der er ikke grund til at se sig tilbage, livet er nået et
højere og bedre stade, og man må vende fortiden ryggen. Denne
fremtidstro blev en del af Europas forvandling og en del af
selve vores karakter. Evigt søger vi frem, ud, op, ned og ind
(videnskaben) i forståelsen af tilværelsens vilkår. Til
stadighed omskaber og forandrer vi tilværelsen på nutidens
præmisser og med fremtiden som alibi.
Johannes V. Jensen skriver i Paa Danske Veje fra 1931
"Menneskehistorien forløber i 7iin, fra een Sammenhæng
med Tilværelsers til en anden, Udvidelse og Vækst, afspejlet i
Barnets Udvikling fra Spæd til Voksers. De tidlige Din ligger
langt tilbage i Tiden og opfattes derfor som belastet af Ælde
" Fortiden er "belastet af ælde", siger en af
fortidens største digtere, der nu selv er blevet belastet af
historiens og måske især modernitetens ubønhørlige krav om
fornyelse og forandring. Den fortid - fundamentet - al nutid er
bygget oven på, rammes af forældelse, så Quo Vadis
spørgsmålet handler derfor også om, hvad der bliver
efterladt, forkastet, glemt. Og hvad der derfor måske bør
huskes, hvilket er en del af selve kunstens væsen.
Merete Barker har i 1986 i forbindelse med udstillingen
Intericon på Charlottenborg skrevet, at hun opfattede
skildringen af abstraktionen som iagttagelser og begrebsverdener
i en samlet synliggørelse "for at danne et helhedsbillede
af tids-tilstande." Det er det centrale for hende i den
moderne kunsts brug af abstraktion. Denne tilgang fik hende på
et tidspunkt i slutningen af 1980'erne til at forlade den
abstrakte skulptur og installation og opdage fortidens
markeringer i såvel naturen som de delvis glemte byer i
landskabet.
Hun siger selv om sin forvandling, at træerne (Sequoia) i
1988 var skillelinien, idet farven nu blev selve motivet og
dermed fik sit eget liv i værket. Hun sagde: "At forene
farve og tanke til flydende masse, der giner genklang i
hukommelsens store rum, det er maleprocessen sat på spidsen af
bevidstheden." I skitser til Byen Under, inspireret af
Edirne i Tyrkiet i 1989, viser hun vej til den lange serie af
billeder af fortidens bygninger og byer, der er blevet hendes
skæbne og udfordring. Denne linie tilbage er grundlaget for Quo
Vadis.
The Blue City
(Den blå By)
Denne by, der ikke kan udslettes af
mindet, er som et stillads
eller et netværk i hvis rum enhver kan ligge de ting han vil
huske.
Italo Calvino: Byerne og erindringen. 4, De usynlige Byer
Blue city I.
Acryl på lærred. 200x390 cm. 2002
Quo Vadis spørgsmålet blev stillet til Peter udenfor det
Rom, der skulle være det nye Europas åndelige hovedstad. Inde
i Rom lå Colosseum, hvor de romerske kejsere havde underholdt
folket med cirkuskrige (gladiatorkampe), vilde dyr, der efter at
være blevet mishandlet selv sønderrev forsvarsløse mennesker,
og til sidst henrettelser af netop de første kristne.
Barbariets makabre scene. Nu et af den moderne by Roms mest
markante mindesmærker - et ikon som bygning, som ruin og som
fjern erindring.
Det blå aftenlys lægger sig tungt over ruinen med dens
mange søjler og fremspring. Konturerne udviskes på samme måde
som erindringen om, hvad der oprindelig foregik her, udviskes og
forsvinder ind i glemslens tåge. Synet af The blue City
forbinder sig naturligt til forestillingen om 'feeling blue',
føle den melankoli, der kan gribe en, når man tænker over
livets skyggesider. De amerikanske slaver udviklede en hel
musikalsk stilart Blues, der kunne tolke disse følel ser.
Merete Barker har i tre store malerier, skildret det blå lys
over og i Colosseum, så den tabte og uhyggelige fortid kommer
til syne og lægger sig til hvile i netop det blå lys -
eftertænksomhedens uskarpe lys. Hun har brugt den samme
dobbelthed, som hun anvendte i serien Efterbillede i 1997/98.
Hvor efterbilledet både er det virtuelle billede, der dannes i
øjet og hjernen, når det stærke lys forsvinder, og samtidig
den abstrakte erindring vi har af den fortid, vi har oplevet på
den ene eller anden måde, og som nu er blegnet og har mistet
sin oprindelige farve.
The Blue City-serien skildrer stadier af lys, og
oplevelser af en fantastisk ruinarkitektur, hvor fortiden
klæber som et langt skrig til stenene og kun bliver frigjort i
en kunstnerisk blues, når lyset har den rette stemning, og
øjet og bevidstheden danner et helhedsbillede, hvor fortidens
erindring smelter sammen med øjeblikkets fysiske perception
(syn, lugt, lyd, hudens følelse af vind og varme) og bliver til
netop et abstrakt emotionelt billede af, hvordan fortiden er til
stede i nuet og dermed stadig har indflydelse på fremtiden.
I det første billede lægger den forsvundne sol endnu et
enkelt lysstrejf i det blålige, og man ser ned over det
storslåede bygningsværk som tilskueren med overblikket, i
iagttagerens eller nyderens rolle. I det andet billede står vi
længere nede, der hvor arenaens gulv oprindelig var. Nu gløder
der er gyldent lys bag mange af buegangene, smukt og uhyggeligt
på samme tid. Man kan iagttages fra disse lysende områder, man
kan overvåges, man kan blive ofret i aftenlysets bløde skær.
I det tredje billede har man drejet hovedet og ser langs
buegangene, som nu næsten er forsvundet i mørket. Man står
selv tung som naglet til stedet, kan ikke slippe fornemmelsen af
blues blandet med synet af storheden, som netop ruinen nu er.
Man er til stede i flere tidsaldre og flere begrebsverdener
midt i nuet. Denne nærhed med evigheden ses eller fornemmes i
cirkelslagene, der går igen i bygningen og maleriet netop som
en uendelighedsstruktur. Den indeholder et savn, en længsel, et
glimt af det fjerne og fortidige. På samme måde som at se ud i
rummet mod stjernerne, hvor man samtidig ser tilbage mod
universets begyndelse og dermed på grundlaget for livet og på
forståelsen af godt og ondt, beskidt og smukt, dødt og
levende. Billederne bliver til en form for nekromanti, hvor man
erfarer noget om nu- eller fremtiden af den afdøde. Og
Colosseum er en afdød i mange forståelseslag. Colosseum er en
død by - en nekropolis, et museum over fortiden - som ligger
midt i den levende, nutidige by. Merete Barker har med sin serie
The Blue City skabt en ny og storslået tolkning af et motiv,
som har udfordret kunstnergenerationer siden guldaldermalerne
opdagede dets ikoniske og fortællemæssige styrke.
De Farvede Byer
(Det giver kan mening) at opdele
byerne i dem der gennem årene
og forandringerne fortsætter med at give længslen deres form,
og dem hvor længslen enten til sidst edsletter byen eller
udslettes
af den.
Italo Calvino: De underfundige byer. 2, De usynlige Byer
Der er en dobbelthed til stede når Merete Barker udvælger
de byer hun skildrer. På den ene side er det altid konkrete
steder, som bliver til skitser, der bliver til malerier. På den
anden side anonymiseres eller almengøres skildringen gennem at
give billederne titler som My Own Town. Byen under, byen over
(1989); Den fortabte by. Byen har en tid. Byen er sin tid
(1993), Candi (1997), Efterbillede (1997/9s). Zoner (1997-98),
Cityscape. Den gule by (1999), Cityscape. City of the day
(1999), Cityscape. City of the night (1999), Den skjulte by
(1999-2000), eller bare: Den gyldne By, De sorte Byer, De røde
Byer, Den gule By og så senest Den blå By. USA, Kina,
Indonesien, Italien, Spanien, Mexico, Indien er de lande, hvor
natur og kultur skaber udfordrende billeder, der brænder
igennem den komplekse nutid
Vi skal ikke vide nøjagtig, hvor vi er henne. I stedet skal
man prøve at genfinde eller fange tonen og stemningen, der
gjorde netop dette motiv interessant. Man skal også prøve at
åbne bevidstheden for den viden, man allerede ejer (måske som
tavs viden), eller man kan skaffe sig information for at forstå
netop denne by, man kigger på. Det er dette spejl eller filter,
der gør billederne til abstraktioner over det sete, oplevede og
erkendte.
Byernes former
Vi bærer en by i sindet - længslen
giver den form.
Italo Calvino, De usynlige Byer
Byerne Merete Barker besøger og fornemmer, inden hun
skildrer dem, er også forskellige, som de fortidige kulturer,
der skabte dem. Denne forskellighed går igen i billederne som
bevægelser eller former. I Rom er det ellipsen og cirklen, der
går igen som bund, side og himmel. En evig bevægelse og
gentagelse som selve livets reproduktion og som nat følger dag
i ubrydelig cyklus.
I Mexico er det mødet med de 3 kulturer: Den klassiske
indianske symboliseret i de enorme trappesystemer, der fører
til en pyramidalsk opstigen - den katolske barok med de enorme
altre og hvælvinger -og endelig det modernistiske amerikanske
med de firkantede boligblokke og skyskrabere. Det hele samlet i
De tre kulturers Plads i Mexico City. Nagle gange, som netop
her, synes det hele at smelte sammen og kan ikke længere
skilles ad. Mexico er med sin flerkulturelle tilstedeværelse en
enorm udfordring til såvel sanserne som kunstnerisk til
forholdet mellem den konkrete virkelighed og abstraktionen i
nuet.
I Indien er det det labyrintiske og oplevelsen af, at her er
der stadig en ubrudt bevidsthedsmæssig kontinuitet til stede.
Det er både en Blnck City og De skjulte Byer og så den hellige
flod Ganges. Struktur og opløsning er hele tiden til stede. Det
historiske glider over i det nutidige - det fortidige lever
direkte i det nutidige. Gamle byer og bygninger smelter sammen
med landskabets bjerge og klipper, og det er stadig mennesker i
byerne.
Byen er et tegn, der danner et
sprog, du ikke kender
Italo Calvino, De usynlige Byer
Merete Barkers kunstneriske udvikling førte hendes billeder
der ud, hvor farven danner formen. Hvor formen bliver til
bygning og byen vokser frem af fortidens mørke og danner sit
helt selvstændige abstrakte billedsprog. Et billedsprog, der
opleves som meget sanseligt og konkret i sin drømmeagtige
konsistens, hvor farven slynger sig som organiske strukturer -
en slags kulturelt og kunstnerisk fatamorga - der aldrig synes
at kunne fastholdes, men hele tiden sender sine billeder op fra
fortiden og gør dem til en del af både nu- og fremtid. Der er
både noget gotisk - med den næsten overmenneskelige stræben
opad - og noget barokt - trangen til volumen og sanselighed,
over Merete Barkers malerier. Gammelt og dog meget moderne på
samme tid. Der skabes en dynamik og spænding i billederne, der
står i kontrast til de solide øg urokkelige
bygningskomplekser, der fylder lærrederne.
Ruinmotivet
Byen er ikke den samme for den, der
kommer form uden at drage
ind i den, og for den, der er fanget i den og aldrig kommer ud.
Italo Calvino: Byerne og navnet. 5. De usynlige Byer
Kunsthistorikeren Maria Fabricius skriver i bogen
Ruinbilleder (Tiderne Skifter, 1999), at "Bygninger, som
befinder sig i en tilstand halvvejs mellem kultur og natur, som
gradvist er forfaldet og præget af tidens gang, eller som blot
er ødelagt engang i en ikke nærmere bestemt fortid..."
eksisterede ikke i Middelalderens verdensbillede. Ruinen er et
tema i den vestlige kunsts historie fra omkring 1400tallet, der
falder sammen med udviklingen af et systematisk rumperspektiv.
De hensmuldrende bygninger er et tegn på tiden, men det
udvikles også til at blive et portræt af en historisk
arkitektur, hvorved det får tilført en dimension af billede
på et individ. Netop portrætkunsten udvikles samtidig med
rumperspektivet. Ruinen som metafor for tidens gang og som
udtryk for en historisk bevidsthed er en afspejling af
modernitetens oprindelse. Samtidig udviklede ruinbilledet sig
til en genre, der udbygges med landskabet og horisonten for at
skildre den perspektiviske rumlighed både som fysisk og
historisk størrelse. Genren er med til at understrege, at
forestillingen om mennesket som et enestående væsen med frit
råderum over egen skæbne er ved at forsvinde. Ruinen som motiv
og genre påpeger Maria Fabricius er "en figuration af
uendelighed i tid og rum". Den rummer en særlig åbenhed
eller sårbarhed, fordi den er fragmenteret (i forhold til sin
egen historie). Den er udtryk for en transformation, der
fortsætter ind i fremtiden. Ruinen i maleriet og senere i
skulpturen repræsenterer altså et forsøg på at forene den
klassiske og den nye kunst.
Det er med Giovanni Piranesi (1720-1778), at den næste
afgørende kvalitative forandring i ruinskildringen finder sted.
Han er placeret i oplysningstiden med udsyn til
industrialiseringen, der tog fart samtidig med, at humanismen
definitivt blev knæsat og det politiske og senere det
demokratiske samfund voksede frem. Piranesi skabt en stil, hvor
ruinmotivet gennem raderinger blev belyst fra alle vinkler. Der
er en klar linie videre frem til Palle Nielsen (1920-2000)
nøjagtig 200 år senere og hans tryk fra især midten af
1950'erne og frem, hvor han i sine serier om byer udviklede og
fastholdt synet på den moderne by som sin egen ruin. Man kan
sige, at storbyens evige omformning, ødelæggelse og genfødsel
er selve dens livsmulighed. Merete Barker har på sin egen helt
personlige måde videreført traditionen.
Forvandlingens
favntag
(Marco polo): Når jeg siger, at den
by jeg søger på mine rejser er
usammenhængende i rum og tid, snart spredt, snart tast på, så
må du ikke tro, at man derfor kan ophøre med at lede efter
den.
Italo Calvino, De usynlige Byer
Når man står overfor Merete Barkers ofte meget store - ja
nærmest monumentale - malerier, så står man midt i en dialog,
hvor man må tage stilling til nogle af kulturens grundvilkår.
Man får vendt og drejet problemstillinger - gennem den
umiddelbare sanselige oplevelse - om den arv af materialitet og
æstetisk opfattelse, vi konstant efterlader i landskabet og
naturen. Samtidig bliver vi mindet om den ubønhørlige logik,
at vi som mennesker ikke efterlader spor. Det gør vi kun som
civilisation og kultur - som fællesskab. Barker viser os
landskaber båret af netop denne materialitet skabt i tunge
farver, der får kultur og natur til næsten at smelte sammen
til en enhed af udtryk og betydning.
Forskellige kulturers ruiner bliver i denne syntese af
kultur-natur til en ny slags natur. En natur der både omslutter
og forener gennem brug af netop arkitekturen, som sammen med de
personlige redskaber i sten og metal er menneskets mest markante
udtryksformer. Det bliver til en arv, der rækker gennem
tiderne. Det er gennem de bygningsværker, vi har efterladt, at
en mængde af de store kulturer både har efterladt deres mærke
på jorden og samtidig givet eftertiden en mulighed for
inspiration til forståelse af sin egen tid. Det er ikke mindst
de bygningsværker, der er blevet skabt som religionens og den
civile magts stærke bastioner, der indgår i en særlig cyklus
af nysgerrighed, udfordring, bevidsthed og indsigt, der kan
skabe ny vækst.
Merete Barker giver os mulighed for at anskue byen på en
helt særlig måde, og som er på samme internationale niveau
som den store italienske forfatter halo Calvino med hovedværket
De usynlige Byer, der har indrammet disse afsnit. Byen er den
helt centrale menneskelige kulturelle drivkraft, som i sit
væsen har udviklet en selvstændig, næsten organisk, struktur,
der producerer og lever i sin egen evige forvandling. Byens
favntag er udvikling og forandring, der både nedbryder, maser
og ødelægger og samtidig opbygger, bevarer og udvikler nye
udtryk. Kulturel forståelse og udvikling er afhængig af
skabelse af byer, som Calvino så fremragende beskriver i sin
lille roman
Ved at Merete Barker rejste ud - og stadig gør det - og så
de forsvundne kulturers efterladte eller fortabte byer i
Amerika, Asien og Europa og skildrede dem i en ny monumental
form - i en ny billedgrammatik - gav hun os et kunstens
Janus-spejl. Vi kan anvende det godt til at reflektere over de
byer, vi fortsat skaber, og som vi i overmod tror vil leve for
evigt. På den måde er hendes billeder også politiske, fordi
fortiden er en del af fremtiden, som vi ikke kan benægte.
Erik Meistrup |