Ann
Lumbye Sørensen skriver i kataloget til udstillingen
"Quo Vadis" på Sophienholm 2002
"Alt i en kunstners liv er indbyrdes
forbundet i overensstemmelse med
den indre udviklings ubøjelige logik"
Marcel Proust
Merete
Barkers kunst har siden den første separatudstilling i 1974
gennemløbet flere markante faser. Hendes udgangspunkt var den
rene abstraktions farve, form og linie i et maleri, der var
renset for referencer til omverdenen og kun henviste til sig
selv. Men en sådan afsondring fra livsrummet var ikke
tilfredsstillende i længden, så snart fulgte en række
eksperimenter med computergenereret grafik og minimalistisk
funderede skulpturer, konstrueret af bemalede geometriske
moduler. Hensigten var at inddrage det omgivende rum og aktivere
form til rumskabende dynamisk struktur.
Hendes maleri i 1990'erne er ofte benævnt som værende
ekspressionistisk, men efter min mening indebærer dette en
urimelig begrænsning i forhold til vægtningen af
kompositionens kreative systematik, som er en bærende faktor i
de store malerier med motiver fra USA, Mexico, Indien, Tyrkiet
og andre i vore øjne eksotiske steder. På trods af den
anvendte penselgestiks intuitive karakter er også disse
malerier styret af en egen logik, hvormed Merete Barker har
formået at skabe en solid syntese af konventionelt set
modsatrettede bestræbelser.
Umiddelbart synes den minimalistisk inspirerede konstruktion
og det ekspressive maleri at være hinandens modpoler. Et
milanesisk værk tilsigter anonymitet ved at fjerne
kunstnersubjektets aftryk på det; først i mødet med
omgivelserne og betragteren opstår der en betydning. Et sådant
kunstværk interagerer følgelig med sin omverden. Derimod
repræsenterer det ekspressive værk en ganske modsat
kunstnerisk strategi. Kernen i en gængs definition af
ekspressionisme er det unikke kunstnersubjekts personlige aftryk
på værket, hvor følelser og sindsstemninger definerer det som
en projektion af kunstnerens temperament og livssyn. Det
ekspressive værk karakteriseres og analyseres ofte med
litterære udtryk hentet fra poesien og dramaet. Sådanne
benævnelser og metaforer kommer hurtigt til kort i forbindelse
med minimalismen, hvor en terminologi fra videnskaben eller
filosofien ofte vil være mere anvendelig. Tidligt blev Merete
Barker opmærksom på en ny teknologis muligheder med hensyn til
billeddannelser. Som en af de meget få danske billedkunstnere
begyndte hun i midten af 1970'erne at eksperimentere med grafik
skabt via computer, og hun blev tilknyttet Datalogilaboratoriet
på Kunstakademiets Arkitektskole i 1976. Med et specielt
program til sin disposition eksperimenterede hun med geometriske
former, som for eksempel kuben, der blev multipliceret og
samtidig kunne fremtræde i forskellige størrelser. Således
kunne den konkrete geometriske figur forvandles til mange andre
figurer af større eller mindre kompleksitet. Princippet var, at
en og samme grundfigur optrådte i forskellige konfigurationer.
Ved hjælp af computeren undersøgte Merete Barker basale
principper for billeddannelse og billedperception og for,
hvordan rum kan artikuleres uden anvendelse af det klassiske
centralperspektiv. Disse fremsynede eksperimenter mundede ud i
serier af grafiske papirarbejder og desuden i tredimensionelle
skulpturelle objekter.
Billedkunst har altid et mellemværende med virkeligheden.
Den modernistiske non-figurative maler søgte at distancere sig
fra virkeligheden i en afstandtagen; men virkeligheden kan også
lukkes så meget ind i værket, at det nærmest forsvinder, som
en del tiltag har vist, især i 1960'erne og senere. Merete
Barkers aktuelle kunstneriske mellemværende med virkeligheden
dyrker ikke sådanne ekstremer. Hendes indfaldsvinkel til verden
er snarere fænomenologisk funderet og dermed
virkelighedstolkende, hvor hun fokuserer på fragmenter og
aldrig den totale, vide verden under et blik. Hendes
installatoriske værker og de kæmpestore malerier vidner
konkret om en sådan tilgang. Men det gør også det faktum, at
hun må opsøge sit motiv ansigt til ansigt og med sin krop og
alle sanser være tilstede lige præcis der, hvor genstanden for
hendes interesse befinder sig. Rejsemålene er talrige: de
urgamle og gigantiske kæmpefyrretræer, Sequoia'erne, i
Californien; Grand Canyon i USA; indianske kulturers bygninger i
Mexico og Guatemala; andre fortidsmonumenter i Kina, Indien og
Tyrkiet. Når Merete Barker foretager sine
"arkæologiske" rejser, er det ikke med den
sædvanlige turists hastighed, idet hendes ophold ofte strækker
sig over flere måneders varighed. Verden fødes ikke på ny,
den er der allerede, og det er dette "allerede", som
hun udforsker og som gennem hendes kunstneriske filter
transformeres fra en fysisk realitet til at blive personlige
billeder af virkeligheden. Med et præcist snit fortolker hun
århundreders gamle kulturbyer og landskaber. Tiden og dens
efterladte spor får sin prægnans i hendes mellemværende med
virkeligheden, hvor det, der er ved at forsvinde, har en særlig
bevågenhed. Som en passioneret samler medvirker Merete Barker
til at redde disse spor fra undergang. Og som en samler benytter
hun en vis systematik i sin måde at organisere sit værk og
skabe en ny virkelighed.
Sideløbende med Merete Barkers undersøgelser af formskaben
ad teknologiens vej var og er hun optaget af billedets egen
rumlige funktion og dets betydning for det omgivende rum. En
konsekvens af en sådan flerstrenget rumlig orientering er, at
hendes opmærksomhed i høj grad også er rettet mod billedets
dialogiske muligheder overfor betragteren. Hun anvender form til
at skabe en dialog om et konkret emne, som hun så varierer og
kommenterer fra billede til billede. Emnet er som allerede
nævnt usædvanlige forekomster, skabt af naturen eller
mennesket. Forekomster som trækker lange spor tilbage i tiden,
ufattelige i deres storhed som monumenter over naturens formåen
og menneskets visioner om en fremtid, som dog nu for længst er
gået til grunde. I dag står ruinerne som mindesmærker over
den tabte tid; i de forladte templer og huse kommer tavsheden
til udtryk i farver, former og rum. Netop fordi kunstnerens
inspiration er det forgangnes eksistens i nutiden, kan hun med
farve og form fastholde et adækvat udtryk for en kontinuitet,
hvori betragteren delagtiggøres. Billedtitler som Den fortabte
by, Fra skyggernes land og Energiens spor understreger
værkernes universelle sigte, for nok kan udgangspunktet være
identificerbare lokaliteter, men resultatet er langt fra at
være topografisk dokumentation. Gentagelse, forskydning og
afgrænsning er nogle af de stabiliserende faktorer i Merete
Barkers arbejder. Det gælder, hvad enten hun zoomer ind på sit
motiv, og forstørrer det enerådende som i Sequoiamalerierne
fra slutningen af 1980'erne, eller hun fokuserer på bygninger,
der gentages og forskydes hen over lærredet som for eksempel i
De skjulte byer (2000) og i mange tidligere malerier. Hun
opdeler et stort billede i et mønster af afgrænsede mindre
elementer, der tilsammen udgør et slags atlas over motivet. I
kompositionen skiftes der blikretninger og blikintensiteter
ligesom vi ubevidst gør det, når vi ser os omkring og
indtrykket af omgivelserne skifter karakter, skønt de faktisk
er konstante. I billederne er forholdet mellem den faste form og
måden, vi perciperer og fastholder denne form i vores
forestilling om den en væsentlig underliggende omstændighed.
Merete Barker fremstiller i 1987 den skulpturelle struktur
The multipliciry of X. Værket består af en række neutralt
bemalede træstave monteret i krydsform, hvor stavenes
endeflader er markeret med signalfarver. Afhængigt af de
enkelte elementers antal og af betragterens synsvinkel på dem,
ændrer skulpturen karakter fra statisk til dynamisk struktur.
Grundmodulet er en fuldstændig åben og enkel form, der intet
tilslører om sin konstruktion, men mangfoldiggjort og sammensat
i rummet opstår der skyggespil og oplevelsen bliver et indtryk
af en uoverskuelig uendelighed. Værket er således i princippet
uendeligt, kun de fysiske rammer sætter grænser for dets
udstrækning. Med en højde på to meter møder værket
betragteren som et ligevægtigt legeme i rummet, en materiel
realitet, hvortil man må forholde sig aktivt og deltagende.
Kunstneren har sørget for, at betragteren også ledes hen på
detaljens forhold til helheden, idet hun fremhæver
endefladernes prægnante bemaling som modsætning til den
øvrige strukturs grå farve. Selv om man kan fortabe sig blandt
de mange krydsende linieforløb, bryder værket ikke sammen for
ens blik, idet opmærksomheden hele tiden ledes tilbage til
endefladernes funktion som punkter, der forbinder en overordnet
kontur.
En omverdensforståelse af en sådan fænomenologisk karakter
hai visse ligheder med nogle synspunkter, som er formuleret af
den franske matematiker Rene Thom i bogen Apologie du Logos
(Paris, 1990), hvor han forsøger en brobygning mellem videnskab
og kunst. Interessant i denne sammenhæng, er Thoms teori om, at
al form er dannet via ganske få organisationsprincipper, og det
gælder for såvel vore omgivelser som de forestillingsbilleder,
tanker og ord, vi benytter. De principper, der forestår
stabiliteten i det, som vi ser udadtil er de samme som dem, der
forvalter stabiliteten i vore meninger. For at vi overhovedet
kan opfatte noget, må både form og vi selv være i en vis
stabil tilstand, samtidig med at der naturligvis bestandigt
indtræffer forandringer. En sådan stabil tilstand i The
multiplicity of X skaber Merete Barker ikke mindst ved
gentagelsen af sin yderst enkle geometriske form.
Merete Barker blev omkring 1990 synligt optaget af nye lag af
virkeligheden ofte forbundet med oplevelsen af fjerntliggende
lokaliteter. Forinden havde hun skabt en del store, midlertidige
skulpturelle værker i byrummet med relationer til urbanitetens
forskellige signaler og koder, men nu blev byens hurtige puls
erstattet med historiens og erindringens langstrakte
tidsperspektiv. Hun genkalder sig indtryk og oplevelser med
akrylfarver på store lærreder, der lejlighedsvis udstilles i
kombinationer med udstrakte skulpturpanoramaer på gulvet. Langt
fra at være traditionsbundet, ekspressionistisk landskabsmaleri
udmærker disse billeder sig ved deres konceptuelle
indfaldsvinkel, idet kompositionernes ordningsprincipper og
stabiliseringer viderefører en hel række af de ideer, som
også var grundlaget i Merete Barkers tidligere arbejde. Da
hendes ærinde er at fastholde erindringen om en fremtoning, som
hun har set og sanset, må konturerne ifølge sagens natur
udviskes og sløres for at understrege denne funktion i
"den æstetiske virknings ekstreme følsomhed over for de
mindste variationer i formen" (Thom).
Den fortabte by fra 1993 er et eksempel på et monumentalt
genkaldelsesbillede, hvor titlen spiller sammen med maleriets
motiv. Hule- eller husformer multipliceres og transformeres hen
over lærredet, der er opdelt i sektioner af visualiserede
erindringsglimt som fastholdes i deres respektive
afgrænsninger, men som penselstrøgenes formdannende aktivitet
dog samtidig forsøger at ophæve. Der er en indbygget
dialektisk modsætning i maleriets struktur. Sektionernes
farveskift samt penselstrøgenes lange og korte spor modsvares
af præcise vertikale og en enkelt horisontal markering eller
grænse, der stabiliserende holder det bevægelige og flydende
på plads. En sådan måde at tolke og begribe verden har også
ligheder til René Thoms ide om at alting, stort og småt, hver
en partikel er under forandring samtidig med at et
stabiliserende princip sørger for, at vi alligevel er i stand
til genkendelse og derfor kan orientere os. Sit udsagn om
hvorledes kombinationen af ydre kendsgerninger og indre
forestillingsbilleder kan få kunstnerisk fodfæste i form og
rum har Merete Barker forstærket og nuanceret i
udstillingssammenhæng ved installatorisk at sammenstille for
eksempel Den fortabte by med det skulpturelle panorama
Sandslotte (1993-94), der kan ses som en vision om en utopisk
by, hvor verden organiseres en miniature.
Merete Barkers kunstneriske ærinde har hele tiden været at
fremvise fragmenter og udsnit af verden, idet ingen af os jo kan
begribe og ej heller se det hele. Værkerne giver en mængde
forslag til, hvordan virkeligheden kan se ud, og her vil der
altid være endnu flere muligheder end vi formår at opfatte.
Hendes kunst får betvdning, fordi virkeligheden ikke er nok for
os.
Ann Lumbye
Sørensen |